به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان بنادر و دريانوردي، حسین چراغی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بررسی وضعیت تبادلات تجاری بین ایران و کشورهای حوزه خزر (CIS) حاکی از سهم بسیار ناچیز ایران از این بازار بزرگ است.
وی افزود: نظر به هیاتهای اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سند بالا دستی و با توجه به طرحهای توسعه بنادر در منطقه خزر و حجم سرمایه گذاریهای جذب شده در بنادر شمال کشور و به منظور تحرک تجاری در منطقه خزر، اقدامات زیر الزامی است:
۱. تغییر رویکرد حاکم بر تجارت در منطقه خزر از تجارت منطقه ای به تجارت بین المللی با محور ترانزیت و صادرات مجدد.
۲. تغییر در استانداردهای حمل و نقل و استفاده از سایر روش های حمل و نقل کالا که دارای انعطاف پذیری و سرعت بیشتری هستند.
۳. کاهش قیمت تمام شده کالا در حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل در مسیرهای مشابه به خصوص در کالاهای ترانزیتی.
۴. مدیریت و بازنگری در زیر ساخت های تجاری در بنادر برای تقویت صادرات و افزایش ارزش صادرات تا ١٠ برابر.
۵.اتصال راه آهن به مجتمع بندری انزلی به منظور تقویت حمل و نقل چند وجهی.
مهندس چراغی تاکید کرد: اتصال بندر به شبکه ریلی کشور و افزایش قابلیت های بندر انزلی، موجب افزایش پتانسیل های تجاری در منطقه و ایجاد فرصت های شغلی از طریق بنادر استان بخصوص بندر انزلی خواهد شد و منجر به کاهش زمان حمل کالا به میزان ٤٠ درصد و هزینه های مترتّب بر کالا تا ٣٠ درصد در کریدور شمال – جنوب می شود.
شایان ذکر است بندر انزلی به عنوان قدیمی و مجهزترین بندر شمال، بیشترین ظرفیت رقابتی را برای فعال کردن این کریدور دارد.
نظر شما